Kære Rovenner,
Hermed en
solskinshilsen fra Nykøbing F, som vi har roet til fra Vordingborg i
dag. Vi er på vej rundt om Falster. Mod uret.
En tur som mange har måttet opgive på grund af ugunstige vejrforhold og store bølger.
Nedenstående ses vores planlagte rute dog med den forskel, at vi påbegyndte turen i Næstved og ikke som det fremgår af billedet i Karrebæksminde.
1. dag - 5. juli, Næstved - Vordingborg
Vores tur
startede i Næstved mandag morgen, hvor vejret ikke var helt som
håbet eller lovet, da det var overskyet og lidt mere vind end
forudsagt dagen før.
Næstved: Bådene gøres klar til afgang.
Vi kom afsted ca.
kl. 10 og havde en plan om at holde frokostpause efter ca. 25 km.
Det gik ikke helt
som ventet….
Kurs: Karrebæksminde
Efter en rolig
tur til Karrebæksminde, kæmpede vi os igennem modstrømmen ud mod
det åbne vand.
Der var godt gang
i den!
Det blæste 7 m/s
fra vest, så vi havde vinden med os, men mere end vi kunne ønske
os. Til tider blev man som styrmand nærmest svimmel af bare at fokusere på de mange bølger som man skulle styre efter.
Det gik op og ned
i store bølger, og man skulle holde tungen meget lige i munden.
Vores ene båd
blev overskyllet af flere store bølger i et sådant omfang, at øsen
kom i brug.
Knudhoved Odde - draget
Efter nogle timer
nåede vi overbæringsstedet ved Knudhoved Odde, hvor vi bar bådene
over de få meter land, og benyttede lejligheden til kortvarigt at
strække benene. For så at ro videre.
Derfra gik turen
mod Vordingborg med hård agter vind og store bølger, men nu
solrigt.
Efter overbæringen: Kurs stik øst mod Vordingborg
Vi havde en plan
om at mødes med vores ”overligger” og vores frokost ca. 5 km
efter overbæringen, men kysten var meget stenet og tillod ikke
landgang.
Vi kunne derfor
se langt efter vores frokost og måtte fortsætte uden mad og pause
til Vordingborg, hvor vi lagde til ved Vordingborg Roklub i skønne
omgivelser.
I Vordingborg fik
vi endelig vores frokost ca. kl. 16, så vi nåede at ro 45 km inden
frokost :o)
Vores logi var
Vordingborg Vandrehjem, som vi måtte spadsere de 4 km til og nåede
frem lige inden aftensmad kl. 18.30.
Efter maden
summede vi over dages tur og spiste en dejlig jordbærkage til kaffen
i anledning af Karls fødselsdag.
.... og vi spiste jordbærkage og fik kaffe til kagen. Hmmm, hvor lækkert!
Efter et kort
ophold i tv-stuen gik vi i seng ved 22-tiden.
2. dag - 6. juli, Vordingborg - Nykøbing F
I dag skulle vi
spise morgenmad kl. 7, så vi kunne være nede ved bådene kort
før kl. 8.
Afgang Vordingborg: Storstrømsbroen ses i baggrunden
Afgang efter
organisering af vores oppakning m.v. skete ved 9-tiden, og Guldborg
Havn blev nået i strålende sol og svag medvind ca. kl. 13.
Kort efter
Storstrømsbroen var bådene flere gange omringet af talrige,
nysgerrige sæler i store flokke.
Guldborg Lystbådehavn, På billedet: Signe, Henrik og Lisbeth
Frokostpause i Guldborgsund lystbådehavn
Efter frokost gik
turen videre gennem Guldborgsund mod Nykøbing F.
Afgang Guldborgsund
Undervejs roede
vi forbi Grænge, hvorfra Lisbeths aner stammer, og lidt senere lagde
kortvarigt til ved broen ved Lisbeths søsters og svogers hus lige
uden for byen.
Modtagelsen i
Nykøbing Roklub blev anvist af vores ”overligger”.
Klubben har et
skønt klubhus med stor terrasse med udsigt over Guldborgsund og
lystbådehavn, hvor vi nød eftermiddagens kolde øl/vin i stegende
sol og svag brise.
Debriefing på Nykøbing F's terrasse
Nu er vi på vej
ud og spise indisk og glæder os alle til turen i morgen, selvom
vejrudsigten melder svag vind fra øst og overskyet stort set hele
dagen.
Morgendagens mål
er Kims sommerhus i Marielyst.
3. dag - 7. juli, Nykøbing F - Marielyst
Morgenmad på Nykøbing F vandrehjem
Fredag startede
turen fra Nykøbing Roklub efter behørige indkøb af nødvendige
effekter fra Netto´s slikhylder, og den videre færd gik mod Gedser
lystbådehavn.
Vandet var stadig
roligt, og turen ud af Guldborgsund var uden problemer eller særlige
oplevelser.
Bro over Guldborgsund
Frokosten blev indtaget på lystbådehavnen i Gedser, vinden var fortsat svag, det var overskyet, og det virkede som om, vejret var ved at vælge mellem det gode og det onde.
På vej mod Gedser Lystbådehavn, solen skinnende også et par gange inden vi nåede til Gedser Lystbådehavn
Vores tanker var rettet imod eftermiddagens tur omkring Gedser Odde.
Vi gik efter frokost ud mod Gedser færgeleje, som lå noget tættere på end forventet, og da vi kunne se bilerne køre ombord på færgen, der lå i færgelejet, ventede vi et stykke tid på, at færgen skulle sejle ud af havnen.
Færgen ved Gedser Odde
Da færgen
endelig sejlede afsted, virkede den nærmest truende stor, da den
vendte og havde stævnen direkte imod vores to bittesmå robåde.
Heldigvis lå vi
i behørig afstand, og så snart den var vendt, satte vi i gang.
Vejret var
utroligt.
Roerne i Nykøbing
havde fortalt, at det kun er ca. 10 gange om året, man kan ro om
Gedser Odde, men vi var der så på en af de 10 dage.
Gedser Odde. Danmarks sydligste punkt
Vandet var
roligt, men lidt ”spændende” lige ud for odden, hvor strømmene
mødtes.
Derfra gik turen
i roligt vand til Marielyst, hvor vi rullede bådene på land, tog
vores ting med os og gik mod Kims sommerhus.
Bådoptagning ved Marielyst
Aftensmaden
bestod af take-away fra Marielyst Down Town, hvor der var et leben af
den anden verden med sommergæster, udendørs musik osv.
Vi nød aftenen
udenfor sommerhusets 4 små hytter med ild i det udendørs ildsted og
et (eller flere) glas vin.
4. dag - 8. juli, Marielyst - Stubbekøbing
Morgenmad i Marielyst
4. dag stødte Youssef til vores gruppe og efter morgenmad startede vi på
ny vores tur med vind fra vest, mens vi lå i læ af kysten.
Youssef styrer båden
Formiddagens tur
gik fra Marielyst til Hesnæs Havn.
Besætning: Damebåden med Ulla, Pia og Lisbeth som styrmand
Hæsnæs havn
Det var en skøn
tur med sol, medvind og høj fart.
Undervejs hørte
vi pludselig ”en alvorlig lyd”, som af roerne i den ene båd blev
opfattet som om, den anden båd var gået på en sten.
Det var heldigvis
ikke tilfældet, men der var åbenbart et skydeselskab, som havde
fået den vidunderlige ide at skyde til måls efter genstande, der
var sat nærmest i vandkanten, så skuddene blev sendt i retning mod
vandet. Der var indtegnet et skydeområde på søkortet, men der var
ingen markering på stranden eller på vandet, der orienterede om,
der blev skudt med skarpt.
Det gjorde os ret
nervøse, og vi ventede nogle minutter, mens vi orienterede os imod
land. Til sidst fortsatte vi – det ene hold ret tæt på land, det
andet i behørig afstand fra skyderiet.
Heldigvis havde
vi vores orange T-shirts på så vi var synlige og skydningen blev
midlertidigt indstillet og en person vinkede til os for at signalere,
at de havde set os.
Det var alt i alt
en oplevelse, vi godt kunne have været foruden.
Grundet den
kraftige fralandsvind var det lidt vanskeligt at komme ind i havnen
og lægge til, men det lykkedes og frokosten blev indtaget i den
lille havn med ganske få både.
Afstanden fra
bådene op på land var ganske høj, så vi måtte hver på vores
måde nærmest kravle i land.
Frokost i Hæsnæs Havn. Vi fik også vinerbrød en mas.
Fra Hesnæs havn gik
turen videre til Stubbekøbing.
Vi var opmærksom
på, at den sidste del af denne tur ville være i hård modvind fra
NV og kraftig modstrøm, men starten på turen blev, at roerne
først fik en kraftig skylle fra oven umiddelbart efter, de var roet
ud af havnen. Den eneste skylle på hele turen.
De første 10 km
var nogenlunde fredsommelige, men efter at være kommet ind i
Grønsund var vinden virkelig stærk, bølgefrekvensen var meget
kort, og besætningen måtte kæmpe sig igennem de hårde bølger og
modstrøm. Det tog omkring 1 time og 15 min at ro de 5,6 kilometer, der fra mundingen Skansepyt og ind til Stubbekøbing Roklub.
Vandet på nordsiden af Falster er lavt og måtte lægge os længere ud end vi ellers ville have gjort og vinden havde mere magt.
Grønsund: Farvandet mellem Falster og Bogø/Møn
Vandet på nordsiden af Falster er lavt og måtte lægge os længere ud end vi ellers ville have gjort og vinden havde mere magt.
Grønsund: Farvandet mellem Falster og Bogø/Møn
Vi blev
overdænget af vand og måtte kæmpe sig meter for meter mod
Stubbekøbing. Til tider føltes det som om vi roede om kap med en sten på land, hvor vi var ved at tabe, men "Quit is not an option" og vi blev ved. En fremragende styrkvinde og en "dieselmotor" som tagåre er en god forudsætningen for at ro under sådanne betingelser.
Grønsund er ikke særlig lang, men det tog over over en time at ro det "latterlig lille" stykke søvej fra Skansepynt til Stubbekøbing Roklub
Grønsund er ikke særlig lang, men det tog over over en time at ro det "latterlig lille" stykke søvej fra Skansepynt til Stubbekøbing Roklub
Endelig nåede de
frem til Stubbekøbing Roklub, hvor de blev modtaget med
velfortjente, kolde øl og chips.
De var trætte og
smed sig på græsplænerne efter at bådene var hevet på land og lå
og hvilede ud.
Bemærk standeren på båden. Den formidler den aktuelle vindstyrke
Efter, at vi havde spist velsmagende Thailands mad gik vi ned til havnen for at sige godnat til solen
Solnedgang i Stubbekøbing
Overnatningen
skete her i hytter på campingpladsen få hundrede meter fra
roklubben, hvor vi fik et indblik i campinglivets fornøjelser.
5. dag - 9. juli, Stubbekøbing - Sandvig
Søndag morgen
var vinden stadig stærk fra vest/nordvest, da vi gik ud fra
Stubbekøbing Roklub og nordover.
Afgang Stubbekøbing. Karl, Pia og Youssef
Den anden båd kort før afgang: Signe, Ulla og Lisbeth
Vi havde allerede på den korte tur over til dæmningen mellem Møn og Bogø høje bølger og vandskvulp i bådene.
På den anden
side af dæmningen var vandet mere roligt end i Grønsund, men der skulle
lægges kræfter i for at komme frem.
Til frokost nåede
vi frem til Petersværft, hvor vi lå ved det rådnende bolværk og
hyggede os på engen på vores medbragte himmelblå tæpper, der både matchede den blå himmel og vandet som vi roede på.
Bagefter forsatte vi mod øst gennem Ulvsund og blev blæst af sted af den kraftige
vestenvind.
Turen gik under
Dronning Alexandrines Bro i fuld sol og vi besluttede os for at ro til
Nyord, hvor vi gik i land.
Dronning Alexandrines Bro
Kurs nord langs den sjællandske kyst
Vanddråber på optikken
Nyord viste sig at være utrolig hyggelig og med glimrende is, som vi nød i sol fra en skyfri himmel.
Kort over området
Nyord kirke i baggrunden
Nyord kirke inde fra
Vi fik lige smagt på en af de lokale is mens vi var i Nyord
Vi talte om at tage rundt om Nyord før turens afslutning i Sandvig havn, men besluttede os for at tage den direkte vej. Desværre var vi ikke helt sikre på havnens beliggenhed, så vi roede mod Balle Havn og blev ringet op af vores land hold, som havde spottet, at vi var på vej i den gale retning.
Vi vendte derfor
om og roede imod Sandvig havn, hvor vi blev modtaget af Karl og Sine,
som serverede kold og lækker Cava som fejring af, at Karl havde
rundet sine 1.000 km.
Det var ganske
vemodigt at lægge til efter 200 km og for sidste gang på langturen
og tage afsked med den blå og blikstille Bøgestrøm, men der var jo
ikke andet at gøre end at hale bådene på land.
De står nu
rengjorte og helt blanke og venter på hold 7, som vi håber får en
lige så fantastisk tur, som vi har haft.
Vi har igennem turen været helt enige om, hvor funktionelt det har
været med en stærkt orange hold T-shirt, som kan ses fra land til
vand og fra vand til land på rigtig lang afstand.
Dejligt at høre fra jer, skønne oplevelser i har haft!
SvarSletIøvrigt, trackeren er ikke et fysisk device, det er en app på en mobiltelefon. I bådens udstyr i lille rød dryback burde være en powerbank, der kan give telefonen strøm undervejs, da app'en trækker en del strøm. App'en hedder racemap, se mail fra Søren Malling til turlederen, bh Chr D