lørdag den 8. juli 2017

Hold sex, Falster rundt

Kære Rovenner,
Hermed en solskinshilsen fra Nykøbing F, som vi har roet til fra Vordingborg i dag. Vi er på vej rundt om Falster. Mod uret.
En tur som mange har måttet opgive på grund af ugunstige vejrforhold og store bølger.
Nedenstående ses vores planlagte rute dog med den forskel, at vi påbegyndte turen i Næstved og ikke som det fremgår af billedet i Karrebæksminde.

1. dag - 5. juli, Næstved - Vordingborg

Vores tur startede i Næstved mandag morgen, hvor vejret ikke var helt som håbet eller lovet, da det var overskyet og lidt mere vind end forudsagt dagen før.
Næstved: Bådene gøres klar til afgang.

Vi kom afsted ca. kl. 10 og havde en plan om at holde frokostpause efter ca. 25 km.
Det gik ikke helt som ventet….
Kurs: Karrebæksminde

Efter en rolig tur til Karrebæksminde, kæmpede vi os igennem modstrømmen ud mod det åbne vand.
Der var godt gang i den!
Det blæste 7 m/s fra vest, så vi havde vinden med os, men mere end vi kunne ønske os. Til tider blev man som styrmand nærmest svimmel af bare at fokusere på de mange bølger som man skulle styre efter.
Det gik op og ned i store bølger, og man skulle holde tungen meget lige i munden.
Vores ene båd blev overskyllet af flere store bølger i et sådant omfang, at øsen kom i brug.

Knudhoved Odde - draget

Efter nogle timer nåede vi overbæringsstedet ved Knudhoved Odde, hvor vi bar bådene over de få meter land, og benyttede lejligheden til kortvarigt at strække benene. For så at ro videre.
Derfra gik turen mod Vordingborg med hård agter vind og store bølger, men nu solrigt.

Efter overbæringen: Kurs stik øst mod Vordingborg
Vi havde en plan om at mødes med vores ”overligger” og vores frokost ca. 5 km efter overbæringen, men kysten var meget stenet og tillod ikke landgang.
Vi kunne derfor se langt efter vores frokost og måtte fortsætte uden mad og pause til Vordingborg, hvor vi lagde til ved Vordingborg Roklub i skønne omgivelser.
I Vordingborg fik vi endelig vores frokost ca. kl. 16, så vi nåede at ro 45 km inden frokost :o)
Vores logi var Vordingborg Vandrehjem, som vi måtte spadsere de 4 km til og nåede frem lige inden aftensmad kl. 18.30.
Efter maden summede vi over dages tur og spiste en dejlig jordbærkage til kaffen i anledning af Karls fødselsdag.

.... og vi spiste jordbærkage og fik kaffe til kagen. Hmmm, hvor lækkert!

Efter et kort ophold i tv-stuen gik vi i seng ved 22-tiden.

2. dag - 6. juli, Vordingborg - Nykøbing F

I dag skulle vi spise morgenmad kl. 7, så vi kunne være nede ved bådene kort før kl. 8.
Afgang Vordingborg: Storstrømsbroen ses i baggrunden
Afgang efter organisering af vores oppakning m.v. skete ved 9-tiden, og Guldborg Havn blev nået i strålende sol og svag medvind ca. kl. 13.
Kort efter Storstrømsbroen var bådene flere gange omringet af talrige, nysgerrige sæler i store flokke.

Guldborg Lystbådehavn, På billedet: Signe, Henrik og Lisbeth

Frokostpause i Guldborgsund lystbådehavn

Efter frokost gik turen videre gennem Guldborgsund mod Nykøbing F.

Afgang Guldborgsund
Undervejs roede vi forbi Grænge, hvorfra Lisbeths aner stammer, og lidt senere lagde kortvarigt til ved broen ved Lisbeths søsters og svogers hus lige uden for byen.
Modtagelsen i Nykøbing Roklub blev anvist af vores ”overligger”.
Klubben har et skønt klubhus med stor terrasse med udsigt over Guldborgsund og lystbådehavn, hvor vi nød eftermiddagens kolde øl/vin i stegende sol og svag brise.
Debriefing på Nykøbing F's terrasse
Nu er vi på vej ud og spise indisk og glæder os alle til turen i morgen, selvom vejrudsigten melder svag vind fra øst og overskyet stort set hele dagen.
Morgendagens mål er Kims sommerhus i Marielyst.

3. dag - 7. juli, Nykøbing F - Marielyst

Morgenmad på Nykøbing F vandrehjem

Fredag startede turen fra Nykøbing Roklub efter behørige indkøb af nødvendige effekter fra Netto´s slikhylder, og den videre færd gik mod Gedser lystbådehavn.
Vandet var stadig roligt, og turen ud af Guldborgsund var uden problemer eller særlige oplevelser.

Bro over Guldborgsund
Frokosten blev indtaget på lystbådehavnen i Gedser, vinden var fortsat svag, det var overskyet, og det virkede som om, vejret var ved at vælge mellem det gode og det onde.

På vej mod Gedser Lystbådehavn, solen skinnende også et par gange inden vi nåede til Gedser Lystbådehavn

Vores tanker var rettet imod eftermiddagens tur omkring Gedser Odde.
Vi gik efter frokost ud mod Gedser færgeleje, som lå noget tættere på end forventet, og da vi kunne se bilerne køre ombord på færgen, der lå i færgelejet, ventede vi et stykke tid på, at færgen skulle sejle ud af havnen.

Færgen ved Gedser Odde
Da færgen endelig sejlede afsted, virkede den nærmest truende stor, da den vendte og havde stævnen direkte imod vores to bittesmå robåde.
Heldigvis lå vi i behørig afstand, og så snart den var vendt, satte vi i gang.
Vejret var utroligt.
Roerne i Nykøbing havde fortalt, at det kun er ca. 10 gange om året, man kan ro om Gedser Odde, men vi var der så på en af de 10 dage.

Gedser Odde. Danmarks sydligste punkt

Vandet var roligt, men lidt ”spændende” lige ud for odden, hvor strømmene mødtes.
Derfra gik turen i roligt vand til Marielyst, hvor vi rullede bådene på land, tog vores ting med os og gik mod Kims sommerhus.

Bådoptagning ved Marielyst
Aftensmaden bestod af take-away fra Marielyst Down Town, hvor der var et leben af den anden verden med sommergæster, udendørs musik osv.
Vi nød aftenen udenfor sommerhusets 4 små hytter med ild i det udendørs ildsted og et (eller flere) glas vin.

4. dag - 8. juli, Marielyst - Stubbekøbing

Morgenmad i Marielyst

Afgang Marielyst
4. dag stødte Youssef til vores gruppe og efter morgenmad startede vi på ny vores tur med vind fra vest, mens vi lå i læ af kysten.
Youssef styrer båden

Formiddagens tur gik fra Marielyst til Hesnæs Havn.

Besætning: Damebåden med Ulla, Pia og Lisbeth som styrmand

Hæsnæs havn
Det var en skøn tur med sol, medvind og høj fart.
Undervejs hørte vi pludselig ”en alvorlig lyd”, som af roerne i den ene båd blev opfattet som om, den anden båd var gået på en sten.
Det var heldigvis ikke tilfældet, men der var åbenbart et skydeselskab, som havde fået den vidunderlige ide at skyde til måls efter genstande, der var sat nærmest i vandkanten, så skuddene blev sendt i retning mod vandet. Der var indtegnet et skydeområde på søkortet, men der var ingen markering på stranden eller på vandet, der orienterede om, der blev skudt med skarpt.
Det gjorde os ret nervøse, og vi ventede nogle minutter, mens vi orienterede os imod land. Til sidst fortsatte vi – det ene hold ret tæt på land, det andet i behørig afstand fra skyderiet.
Heldigvis havde vi vores orange T-shirts på så vi var synlige og skydningen blev midlertidigt indstillet og en person vinkede til os for at signalere, at de havde set os.
Det var alt i alt en oplevelse, vi godt kunne have været foruden.
Grundet den kraftige fralandsvind var det lidt vanskeligt at komme ind i havnen og lægge til, men det lykkedes og frokosten blev indtaget i den lille havn med ganske få både.
Afstanden fra bådene op på land var ganske høj, så vi måtte hver på vores måde nærmest kravle i land.

Frokost i Hæsnæs Havn. Vi fik også vinerbrød en mas.

Fra Hesnæs havn gik turen videre til Stubbekøbing.
Vi var opmærksom på, at den sidste del af denne tur ville være i hård modvind fra NV og kraftig modstrøm, men starten på turen blev, at roerne først fik en kraftig skylle fra oven umiddelbart efter, de var roet ud af havnen. Den eneste skylle på hele turen.
De første 10 km var nogenlunde fredsommelige, men efter at være kommet ind i Grønsund var vinden virkelig stærk, bølgefrekvensen var meget kort, og besætningen måtte kæmpe sig igennem de hårde bølger og modstrøm. Det tog omkring 1 time og 15 min at ro de 5,6 kilometer, der fra mundingen Skansepyt og ind til Stubbekøbing Roklub.

Vandet på nordsiden af Falster er lavt og måtte lægge os længere ud end vi ellers ville have gjort og vinden havde mere magt.

Grønsund: Farvandet mellem Falster og Bogø/Møn
Vi blev overdænget af vand og måtte kæmpe sig meter for meter mod Stubbekøbing. Til tider føltes det som om vi roede om kap med en sten på land, hvor vi var ved at tabe, men "Quit is not an option" og vi blev ved. En fremragende styrkvinde og en "dieselmotor" som tagåre er en god forudsætningen for at ro under sådanne betingelser.

Grønsund er ikke særlig lang, men det tog over over en time at ro det "latterlig lille" stykke søvej fra Skansepynt til Stubbekøbing Roklub

Endelig nåede de frem til Stubbekøbing Roklub, hvor de blev modtaget med velfortjente, kolde øl og chips.
De var trætte og smed sig på græsplænerne efter at bådene var hevet på land og lå og hvilede ud.

Bemærk standeren på båden. Den formidler den aktuelle vindstyrke

Efter, at vi havde spist velsmagende Thailands mad gik vi ned til havnen for at sige godnat til solen

Solnedgang i Stubbekøbing

Overnatningen skete her i hytter på campingpladsen få hundrede meter fra roklubben, hvor vi fik et indblik i campinglivets fornøjelser.

5. dag - 9. juli, Stubbekøbing - Sandvig

Søndag morgen var vinden stadig stærk fra vest/nordvest, da vi gik ud fra Stubbekøbing Roklub og nordover.
Afgang Stubbekøbing. Karl, Pia og Youssef
Den anden båd kort før afgang: Signe, Ulla og Lisbeth

Vi havde allerede på den korte tur over til dæmningen mellem Møn og Bogø høje bølger og vandskvulp i bådene.
På den anden side af dæmningen var vandet mere roligt end i Grønsund, men der skulle lægges kræfter i for at komme frem.
Til frokost nåede vi frem til Petersværft, hvor vi lå ved det rådnende bolværk og hyggede os på engen på vores medbragte himmelblå tæpper, der både matchede den blå himmel og vandet som vi roede på.

Bagefter forsatte vi mod øst gennem Ulvsund og blev blæst af sted af den kraftige vestenvind.
Turen gik under Dronning Alexandrines Bro i fuld sol og vi besluttede os for at ro til Nyord, hvor vi gik i land.
Dronning Alexandrines Bro
Kurs nord langs den sjællandske kyst

Vanddråber på optikken
Nyord viste sig at være utrolig hyggelig og med glimrende is, som vi nød i sol fra en skyfri himmel.
Kort over området

Nyord kirke i baggrunden

Nyord kirke inde fra

Vi fik lige smagt på en af de lokale is mens vi var i Nyord
Vi talte om at tage rundt om Nyord før turens afslutning i Sandvig havn, men besluttede os for at tage den direkte vej. Desværre var vi ikke helt sikre på havnens beliggenhed, så vi roede mod Balle Havn og blev ringet op af vores land hold, som havde spottet, at vi var på vej i den gale retning.

Vi vendte derfor om og roede imod Sandvig havn, hvor vi blev modtaget af Karl og Sine, som serverede kold og lækker Cava som fejring af, at Karl havde rundet sine 1.000 km.
Det var ganske vemodigt at lægge til efter 200 km og for sidste gang på langturen og tage afsked med den blå og blikstille Bøgestrøm, men der var jo ikke andet at gøre end at hale bådene på land.
De står nu rengjorte og helt blanke og venter på hold 7, som vi håber får en lige så fantastisk tur, som vi har haft.
Vi har igennem turen været helt enige om, hvor funktionelt det har været med en stærkt orange hold T-shirt, som kan ses fra land til vand og fra vand til land på rigtig lang afstand.